Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 2265 Skąd: Rawa Maz
Poziom: 38
HP: 130/4353
3%
MP: 2078/2078
100%
EXP: 117/153
76%
Wysłany: 2009-03-04, 13:25 Budowa układu chłodzenia w silnikach serii K ROVER
Budowa układu chłodzenia w silnikach serii K ROVER 416Si
We wszystkich silnikach serii K zdecydowano się na zastosowanie układu chłodzenia typu "bypass". Oznacza to, że w przypadku niskiej temperatury płynu, jego obieg mija chłodnicę. Aby zrozumieć ideę działania układu chłodzenia proponujemy najpierw zapoznać się z jego budową.
Budowa układu chłodzenia w silnikach K16 (4 zawory na cylinder)
Schemat przepływu w silnikach K16 (4 zawory na cylinder)
Gdy silnik jest zimny, termostat zamyka dopływ płynu chłodniczego z dolnego węża chłodnicy (1). Płyn jest wciągany poprzez nagrzewnicę z górnej części bloku silnika. W takim rozwiązaniu pewna ilość ciepła jest dostarczona również do chłodnicy poprzez górny wąż na zasadzie konwekcji (unoszenie ciepła), jednak nie zmienia to faktu, że większość ciepła pozostaje w bloku silnika.
Umiejscowienie termostatu (3) po stronie ssącej systemu, a nie po stronie wylotowej, zapewnia skrócony czas nagrzewania, gdyż niewielka ilość płynu pokonuje krótszą trasę. Podejście takie zapobiega także nadmiernemu wzrostowi temperatury w głowicy silnika przed otwarciem termostatu.
W miarę wzrostu temperatury termostat stopniowo się otwiera, wciągając chłodny płyn do bloku silnika i pozwalając ciepłemu płynowi na przepływ do chłodnicy przez górny wąż (4). Termostat utrzymuje stałą temperaturę zapewniając odpowiedni przepływ płynu zimnego i ciepłego. Podczas pełnego otwarcia termostatu, cały płyn jest kierowany na chłodnicę.
Nadmiarowa ilość płynu wynikająca z rozszerzalności cieplnej jest kierowana do zbiorniczka wyrównawczego (5) poprzez przewód (6).
Chłodnica (7) jest miedziano-mosiężna o przepływie typu krzyżowego, z formowanymi plastikowymi zbiornikami bocznymi zawierającymi mocowania węży. Chłodnica jest montowana na gumowych tulejach bezpośrednio do przedniej części nadwozia. W górnej części chłodnica jest mocowana za pomocą wsporników przykręcanych do pasa przedniego.
Do zapewnienia dodatkowego przepływu powietrza, gdy pojazd nie znajduje się w ruchu, stosuje się wentylator. Jest on wyzwalany przez moduł sterujący silnika (Engine Control Module – ECM) w silnikach serii K lub przez czujnik temperatury płynu chłodniczego znajdujący się w tylnej części bloku cylindrów.
Pompa płynu chłodniczego (8) jest typu wirnikowego. Zaciąga ona płyn bezpośrednio z termostatu. Pompa jest napędzana poprzez koło pasowe za pośrednictwem paska rozrządu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum