FAQ Użytkownicy Grupy Album Chat Download Szukaj



Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Wymiana paska rozrządu Rover 416Si
Autor Wiadomość
Krzychu 
ALLMASTER



Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 2265
Skąd: Rawa Maz
Poziom: 38
HP: 130/4353
 3%
MP: 2078/2078
 100%
EXP: 117/153
 76%
Wysłany: 2009-01-16, 11:29   Wymiana paska rozrządu Rover 416Si

Opis z forum Rovera

Kilka słów prologu – nie jestem mechanikiem więc mogę coś nakręcić, kolega sąsiad z którym robiłem ten remont naprawiał auta przez 7 lat tak więc bardziej słuchałem to co on tłumaczył.

Zacznijmy od przedstawienia głównego bohatera.
Poniżej mój ROVER 416 Si. Wersja 111 KM silnik serii K 16 valve DOHC. Rocznik auta 1996.




Dalej idąc tak wygląda silniczek po podniesieniu maski.



No i obudowa rozrządu.



Mamy zająć się rozrządem, a więc stojąc przodem do auta - lewą stroną silnika (na zdjęciu kolor czerwony – obudowa rozrządu). Do tej pory było proste .

Może na rozpoczęcie parę spostrzeżeń:
• rozbieranie rozrządu nie jest może skomplikowane technicznie raczej bardziej należy zwracać uwagę na jakość tzn. pośpiech niewskazany, do tego bardzo ważna precyzja.
• jeżeli chodzi o czas to zajęło nam to całą sobotę ( od 9 do 18), ale oprócz tych części wymieniłem od razu płyn chłodzący z całego układu i olej oraz filtry – do tego były oczywiście chwile na papieroska (sąsiad pali ) obiadek, itp.

ETAP PIERWSZY – zakup części.

Pompa wody VKPC 87401 – cena 105,67 zł
Pasek rozrządu BOSCH 1987949442-PB9442 (1144 mm, szer. 23, 143 zęby) – cena 91,24 zł
Rolka napinająca z napinaczem ręcznym R5310075-531-007510 – cena 115,09 zł
Uszczelniacz wałka rozrządu LUC100290 (czarny) – mój to zamiennik niemiecki firmy ELRING – cena 11,10 zł – oczywiście kupujemy dwie sztuki.
Uszczelniacz wału korbowego – LQX100040 – zamiennik 42,09.

ETAP DRUGI – wymiana.

Tak więc zabierany się do roboty. Zestaw kluczy standardowy (17 – nasadowa, oczkowa, śrubokręt, klucz typu inbus, różne wariacje klucza 8 – 10 tzn. chodzi mi o wygięcia które pomagają z dojściem, jakiś łomik, najlepiej dwa lewarki, smar, szczoteczka druciana, komplet klocków blokujących koła, podpórki zabezpieczające, kanał, coś pod kolanko i do poleżenia, chęci).

Oprócz zdjęć będę posługiwał się fotkami z REVA tam przynajmniej widać niektóre szczegóły.

1. Po wjechaniu na kanał wrzucamy na luz, zaciągamy ręczny i blokujemy tylne koła przed osunięciem klinami. Nastopnie podnosimy lewarkiem (pamiętając o właściwym podłożeniu lewara) koło przednie od strony pasażera (UWAGA: najlepiej podłożyć oprócz lewara jeszcze jakieś podpórki pod trwały element podwozie, ja zakładam zawsze zdjęte koło pod próg oraz zaraz koło lewara na belce pieniek drzewa – na wypadek osunięcia auta z lewara) . Kolejno zdejmujemy koło oraz osłonę silnika od spodu.



Jest tych śrubek i zatrzasków kilka więc trzeba się strać niczego nie połamać.
2. Rozebranie osłony górnej – odkręcamy wszystkie śruby pokazane na rysunku (oznaczone 1).



Po odkręceniu wszystkich zdejmujemy plastikową osłonę (2). Ukazują nam się wtedy koła rozrządu.



Ok. teraz ogólnie tak wygląda cały schemat



3. Teraz nurkujemy do kanału i zakładamy klucz nasadowy na koło pasowe (oznaczone rys 6. ) żeby ją odkręcić musimy dostać się do koła zamachowego po drugiej stronie silnika zablokować je (np. łomikiem) i poluzować tą oznaczoną śrubę – nie odkręcać.
4. Musimy niestety zdjąć jedna z poduszek silnika. Przed jej rozkręcaniem oczywiście należy używając lewarka podtrzymać silnik żeby nam się nie wyłożył. Oprócz wskazanej śruby jest oczywiście kilka niestety te foty nie wyszły



Zdjeta ze swojego miejsca



5. Po demontażu mamy dość dobry dostęp do wszystkich elementów. Teraz ustawiamy odpowiednio koło pasowe znak jest na kole pasowym oraz na obudowie po mojemu nazwanej 2. Kręcimy całym układem za pomocą śruby na kole pasowym – broń boże używać do tego kół rozrządu.



Oczywiście powinny nam się zgadzać ustawienia kół rozrządu



6. Teraz wszystko zapamiętać ewentualnie poznaczyć mazaczkiem charakterystyczne miejsca. Ja zaznaczyłem na kole pasowym dodatkowy ślad do tego na starym pasku rozrządu wybrane miejsca.
7. Kolejna czynność to zdjęcia koła pasowego – już wcześniej poluzowane to powinno być łatwo. Po zdjęciu koła zdejmujemy obudowę 2. Następnie kluczem imbus zluzujemy napinacz (dość mocno siedział – nie odkręcamy do końca) i kluczem płaskim opisaną na rys 6 regulację napinacza. Teraz delikatnie cofamy Rolke i uwalniamy pasek rozrządu. Cały czas patrzymy i staramy się jak najmniej ruszać kołami rozrządu, a warunek powodzenia to na pewno nie obracać nimi .
8. No to mamy zdjęty pasek ( u mnie zonk jeden ząb był już pęknięty).
9. Teraz po kolei. Odkręcamy rolkę napinająca i montujemy nową (nie zapomnieć o przepięciu sprężynki (oczywiście jeszcze nie skręcamy wszystkiego na dobre).
10. Pompa wody jest poniżej rolki – pokazane na rys 5. Przed jej demontażem należy zaopatrzyć się w wiaderko na płyn chłodniczy i odkręcić korek w zbiorniczku płynu.



Odkręcamy wszystkie śruby mocujące (wylewa się płyn ) Pamiętamy ze jedna ze śrub jest umiejscowiona od tyłu – marny dostęp.



Po demontażu przemywamy gniazdo pompy i zakładamy nową w analogiczny sposób – uwaga na uszczelkę.
11. Teraz uszczelniacze niestety nie wiem jak opisać wymianę tego od wału korbowego bo akurat mnie niebyło jak sąsiad to robił. Ale wiem za to jak rozkręcić i wymienić te od kół rozrządu.



Tak jak na rysunku pokazałem wkładamy tam klucz nasadowy (chyba 10) i odkręcamy całe koło rozrządu na nim jest uszczelniacz na wałku



Wydłubujemy ten uszczelniacz zakładamy delikatnie nowy ( w ten sam sposób co był stary). Na nowy uszczelniacz lekko wsunięty zakładamy stary i lekko postukujemy młoteczkiem aż wejdzie na swoje miejsce. Usuwamy stary i po sprawie. Zakładamy koło rozrządu (tak jak było).
12. Po zrobieniu dwóch sztuk nakładamy pasek nowy. Oczywiście koła rozrządu ustawiamy w prawidłowej pozycji (zgodnie z pkt. 7). Nakładamy pasek na wszystkie urządzenia i ok. Teraz dokręcamy rolkę napinającą od razu regulując napięcie paska (prawidłowo napięty to tak aby w najdłuższym miejscu można było o 90 stopni go obrócić). Ważne też poustawiać ten napinacz ręczny. Po wyregulowaniu jest ok.
13. Nalewamy nowego płynu chłodzącego (oczywiście odpowietrzamy itd. itd. ) Jak już wszystko ok. to składamy wszystko do kupy analogicznie do rozbierania. Po złożeniu uruchamiamy silnik odpowietrzamy układ chłodzenia. U mnie potem silnik chodził jakieś 15 min i ponownie poprawiłem napięcie paska rozrządu.

Ważna sprawa nie zapomnieć pozakładać ponownie pasków na koło pasowe (wspomaganie, alternator).

No i na tym jest koniec.

Kilka fotek.



_________________

 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group Creative Commons License Twilight Theme by joli