FAQ Użytkownicy Grupy Album Chat Download Szukaj



Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Płyn hamulcowy - jaki, ile, jak wymieniać?
Autor Wiadomość
Krzychu 
ALLMASTER



Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 2265
Skąd: Rawa Maz
Poziom: 38
HP: 130/4353
 3%
MP: 2078/2078
 100%
EXP: 117/153
 76%
Wysłany: 2011-07-25, 12:13   Płyn hamulcowy - jaki, ile, jak wymieniać?

Opisy zaczerpnięte z forum vw-passat

Wszelkie publikacje serwisowe, zeszyty
serwisowe i niezależne publikacje informują, że jeżeli zawartośc wody z płynie
hamulcowym przekroczy 2% to kwalifikuje sie od do wymiany. Ja kiedyś w poprzednim
samochodzie dopuściłem do tego, że przez 5 lat nie wymieniałem płynu hamulcowego
i kidyś w środku wakacji przy upalnej pogodzie straciłem na chwilę hamulec.
Poprostu pedał poszedł w podłogę i nic auto jedzie. Na szczęscie było to na
płaskim terenie i prawie bezludnym więc obyło się bez przykrych niespodzianek.
Po powrocie do kraju zmierzyłem sobie procentowy udział wody z płynie hamulcowym
i dowiedziałem się, że 5% płynu to już woda. Oczywiście wymiana była natychmiastowa!!! Od tamtego czasu pilnuję okresu wymian płynu hamulcowego.

Co do wymiany płynu w Passacie to uczulam na kilka spraw !!!

Po pierwsze, jeśli Wasz Passio posiada ABS, a napewno posiada, oraz dodatkowo
jest on wyposażony w ASR lub ESP to zalecam wymianę płynu hamulcowego tylko
na wysokiej jakości. Nie wchodzi w grę żadna nawet średnia firma. Tylko potentaci
i kozaki w tej branży:

ATE, Ferodo, Bosch, Castrol, Motul. Innych producentów nie zalecam.

Jeżeli wybierzemy fabryczny płyn firmy ATE to znów uczulam, że nie można
tu zastosować tylko płynu standardowego DOT4 (np. SL) tylko musi to być płyn o nazwie
ATE Typ 200. Z Ferodo płyn hamulcowy o podobnej konsystencji jest Ferodo DOT 5.1 który jest naprawdę dobry a jeszcze niec odporniejszy na wysokie temperatury.
Z Boscha to tylko płyn o nazwie Bosch DOT4 Super HP - OEM Jurid-a. Z Castrola to płyn Castrol Responce DOT4 lub Castrol Responce DOT 5.1 a z Motula też Motul DOT 5.1

Ja naprawdę zalecam tylko ATE Typ 200, Ferodo DOT 5.1 oraz Boscha DOT Super HP.
Jak ktoś ma dużo kasy to w miejsce Ferodo lub Boscha niech stosuje Motula DOT 5.1

Acha i jeszcze jedna bardzo cenna uwaga. Płyn w Passacie zmieniamy tylko przy użyciu
pompki ciśnieniowej wydmuchując stary płyn hamulcowy. Wymieniamy płyn z jednocesnym przepłukaniem układu. Wlewamy nowy i przeciskamy tak długo aż pojawi się nowy płyn. Wtedy nowy płyn łapiemy do jakiejś butelki by nie skazić środowiska lub poprostu jeżeli jest czysty to może nam się przydać do napełnienia zbiorniczka pod maską. Układ odpowietrzamy absolutnie bez "deptania pedałem hamulca". Oczywiście w wielu ASO tak deptają ale czasami mogą uszkodzić coś w pompie ABS-u. Do odpowietrzania w żadnym przypadku nie trzeba stosować komputera w postaci VAG-a czy VAS-a. Nie dać sie na nic takiego nabrać jak ktoś mówi.
Na koniec odpowietrzania dobrze się upewnić, że w układzie nie zostało wogóle powietrza i zakręcić odpowietrzniki. Teraz pozostajee wygrać sie tylko na jazdę próbną.


I na koniec niezwykle ważna uwaga. Do całej tej operacji potrzeba 2 litry płynu hamulcowego. Nie jest to żaden wymysł mój czy innej osoby. Tyle poprostu trzeba zużyć na przepłukanie i dokładne wypełnienie układu hamulcowego nowym płynem. Ktoś może zaoszczęscić i kupić 1,5 litra płynu ale to tylko pozorne oszczędności.

Pozdrawiam i życzę owocnych wymian płynu hamulcowego
_________________

 
 
     
Krzychu 
ALLMASTER



Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 2265
Skąd: Rawa Maz
Poziom: 38
HP: 130/4353
 3%
MP: 2078/2078
 100%
EXP: 117/153
 76%
Wysłany: 2011-07-25, 12:15   

Płyn hamulcowy jest szalenie higroskopijny. Dodatek zaledwie 1 % wody może spowodować obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego aż o 15 %. Do tego trzeba dodać, że obecności wody w płynie nie da się wykryć gołym okiem. Popularne testery płynu hamulcowego umożliwiają dokonanie pomiaru punktu wrzenia płynu bezpośrednio w zbiorniku wyrównawczym.

Ponieważ praktycznie nie występuje zjawisko mieszania się płynu, w hamulcu np. tylnego prawego koła, zawartość wody może być nawet trzykrotnie wyższa niż w zbiorniczku wyrównawczym. Woda może dostawać się do płynu hamulcowego najczęściej przez nieszczelności w uszczelnieniach kołnierzowych cylinderków hamulcowych, czy też poprzez zestarzałe giętkie przewody hamulcowe, których ocena jest obowiązkowa podczas każdego serwisu hamulców. Do parametrów określających jakość płynu hamulcowego należy nie tylko punkt wrzenia.

Bardzo ważne są również lepkość w temperaturach -40°C i 100°C, właściwości smarne, antykorozyjne, stabilność chemiczna i odporność na parowanie. Nawet niewielkie ilości oleju mineralnego (tłuste ręce, narzędzia) mogą doprowadzić do powstania uszkodzeń uszczelnień w układzie hamulcowym.

Płyn hamulcowy jest chemicznie bardzo agresywny. Niszczy nie tylko lakier samochodu ale i skórę rąk oraz ubrania.

Częstotliwość wymiany płynu jest podawana przez producenta pojazdu, ale dla jazdy w warunkach górzystych, w wilgotnym terenie (błoto, śnieg), czy wręcz przy sportowym stylu eksploatacji, okresy międzywymianowe należy skrócić. Najlepiej wykonać wymianę płynu na wiosnę, po szkodliwym oddziaływaniu śniegu, soli, błota, np. przy okazji wymiany ogumienia.


Bardzo polecam przeczytanie tematu:
Technika - Ocena zdatności płynu hamulcowego / Płyn hamulcowy - a sprawność układu hamulcowego - zadania i cechy / Klasy jakościowe płynu hamulcowego / Częstotliwość wymiany płynu hamulcowego / Pomiary / Jaki zastosować - jaki wybrać


Dla przykładu, opis i właściwości:

MOTUL DOT 5.1 BRAKE FLUID
100% syntetyczny płyn do hamulców hydraulicznych i sprzęgieł DOT 5.1 NON-SILICONE BASE. Bardzo wysoki punkt wrzenia 270°C

Cena detaliczna za 0,5 l. - 34,- zł (brutto)

ZASTOSOWANIE:
Wszystkie rodzaje hydraulicznych hamulców i sprzęgieł.
Zgodny z zaleceniami producentów dotyczącymi DOT 5.1, DOT 4 i DOT 3.
Płyn specjalnie zaprojektowany do układów hamulcowych z ABS.

WŁASNOŚCI:
STANDARDY: FMVSS 116 DOT 5.1 NON SILICON BASE & DOT 4 & DOT 3 - SAE J 1703. Wysoki punkt wrzenia na mokro (185°C), wyższy niż w płynach klasy DOT 4 i DOT 3 pozwala na dłuższe użytkowanie tego produktu. Płyny DOT3/DOT 4 i DOT 5.1 mają zdolność do absorbowania wilgoci z powietrza co obniża ich punkt wrzenia a w konsekwencji bezpieczeństwo. Punkt wrzenia na mokro jest reprezentatywny dla płynu po jednym roku użytkowania. Specjalnie zaprojektowany do systemów ABS. Lepkość (820 centypauzów w -40°C) niższa niż w płynach hamulcowych klasy DOT 4 i DOT 3 umożliwia łatwiejszy przepływ płynu w mikrozaworach systemów ABS. Doskonale neutralny dla uszczelnień stosowanych w układach hamulcowych. Właściwości antykorozyjne.

ZALECENIA:
Mieszalny z innymi produktami typu DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 NON SILICONE BASE.
Niemieszalny z produktami silikonowymi (DOT 5 silicone base) lub mineralnymi (LHM).
Przechowywać w oryginalnych opakowaniach, dokładnie zamkniętych w celu uniknięcia wchłaniania wilgoci. Produkt agresywny chemicznie w kontakcie ze skórą, farbami lub lakierami. W przypadku kontaktu ze skórą spłukać obficie wodą.
Wymiana: Od 12 do 24 miesięcy zgodnie z zaleceniami producenta.




MOTUL RACING BRAKE FLUID 600 FACTORY LINE
100% syntetyczny płyn do hamulców hydraulicznych i sprzęgieł DOT 4
Bardzo wysoki punkt wrzenia 312°C

Cena detaliczna za 0,5l. - 50,- zł. (brutto)

ZASTOSOWANIE:
Wszystkie rodzaje hamulców hydraulicznych i sprzęgieł wymagających niesilikonowych płynów syntetycznych..
Specjalnie zaprojektowany by wytrzymać wysokie temperatury w trakcie rajdów i wyścigów. Przewyższa standardy DOT 5.1 i DOT 3, z wyjątkiem lepkości w temperaturze -40°C.

WŁASNOŚCI:
STANDARDY: FMVSS 116 DOT 4 - SAE J 1703. Bardzo wysoki punkt wrzenia (312°C), przewyższający wskaźniki tradycyjnych płynów klasy DOT 5.1 non silicon base / DOT 5 silicone base oraz DOT 4, co pozwala na skuteczne hamowanie nawet w ekstremalnych warunkach. Skuteczny w czasie deszczu. Bardzo wysoki punkt wrzenia na mokro (216°C), przewyższający wskaźniki tradycyjnych płynów klasy DOT 5.1 non silicon base / DOT 5 silicone base oraz DOT 4. Płyny DOT 3, DOT 4 oraz DOT 5.1 mają zdolność do wchłaniania wilgoci z powietrza, co obniża punkt wrzenia i zwiększa ryzyko wystąpienia zjawiska "korka powietrznego". Punkt wrzenia na mokro jest mierzony przez rozcieńczenie produktu 3,5% wody.

ZALECENIA:
Należy uniknąć mieszania z poliglikolowymi płynami hamulcowymi o niższych właściwościach. Nie należy mieszać w z produktami na bazie silikonu (DOT 5) lub produktami mineralnymi (LHM). Przechowywać w oryginalnych opakowaniach, szczelnie zamkniętych w celu uniknięcia wchłaniania wilgoci. Produkt agresywny chemicznie w przypadku kontaktu ze skórą dłoni, farbami lub lakierami. W przypadku kontaktu ze skórą należy spłukać obficie wodą.
_________________

 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group Creative Commons License Twilight Theme by joli