FAQ Użytkownicy Grupy Album Chat Download Szukaj



Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Budowa układu chłodzenia w silnikach serii K ROVER
Autor Wiadomość
Krzychu 
ALLMASTER



Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 2265
Skąd: Rawa Maz
Poziom: 38
HP: 130/4353
 3%
MP: 2078/2078
 100%
EXP: 117/153
 76%
Wysłany: 2009-03-04, 13:25   Budowa układu chłodzenia w silnikach serii K ROVER

Budowa układu chłodzenia w silnikach serii K ROVER 416Si

We wszystkich silnikach serii K zdecydowano się na zastosowanie układu chłodzenia typu "bypass". Oznacza to, że w przypadku niskiej temperatury płynu, jego obieg mija chłodnicę. Aby zrozumieć ideę działania układu chłodzenia proponujemy najpierw zapoznać się z jego budową.


Budowa układu chłodzenia w silnikach K16 (4 zawory na cylinder)

1 Przewód – zbiorniczek wyrównawczy -> chłodnica
2 Zbiorniczek wyrównawczy
3 Wąż powrotny zbiorniczka wyrównawczego
4 Przewód – dolny wąż -> termostat
5 Wentylator z obudową
6 Dolny wąż
7 Chłodnica
8 Górny wąż
9 Kolanko wyjścia płynu chłodniczego
10 Obudowa termostatu
11 Pompa płynu chłodniczego
12 Wąż odprowadzający płyn z nagrzewnicy
13 Zawór sterujący temperaturą nagrzewnicy
14 Wąż doprowadzający płyn do nagrzewnicy

Schemat przepływu w silnikach K16 (4 zawory na cylinder)

Gdy silnik jest zimny, termostat zamyka dopływ płynu chłodniczego z dolnego węża chłodnicy (1). Płyn jest wciągany poprzez nagrzewnicę z górnej części bloku silnika. W takim rozwiązaniu pewna ilość ciepła jest dostarczona również do chłodnicy poprzez górny wąż na zasadzie konwekcji (unoszenie ciepła), jednak nie zmienia to faktu, że większość ciepła pozostaje w bloku silnika.

Umiejscowienie termostatu (3) po stronie ssącej systemu, a nie po stronie wylotowej, zapewnia skrócony czas nagrzewania, gdyż niewielka ilość płynu pokonuje krótszą trasę. Podejście takie zapobiega także nadmiernemu wzrostowi temperatury w głowicy silnika przed otwarciem termostatu.

W miarę wzrostu temperatury termostat stopniowo się otwiera, wciągając chłodny płyn do bloku silnika i pozwalając ciepłemu płynowi na przepływ do chłodnicy przez górny wąż (4). Termostat utrzymuje stałą temperaturę zapewniając odpowiedni przepływ płynu zimnego i ciepłego. Podczas pełnego otwarcia termostatu, cały płyn jest kierowany na chłodnicę.

Nadmiarowa ilość płynu wynikająca z rozszerzalności cieplnej jest kierowana do zbiorniczka wyrównawczego (5) poprzez przewód (6).

Chłodnica (7) jest miedziano-mosiężna o przepływie typu krzyżowego, z formowanymi plastikowymi zbiornikami bocznymi zawierającymi mocowania węży. Chłodnica jest montowana na gumowych tulejach bezpośrednio do przedniej części nadwozia. W górnej części chłodnica jest mocowana za pomocą wsporników przykręcanych do pasa przedniego.

Do zapewnienia dodatkowego przepływu powietrza, gdy pojazd nie znajduje się w ruchu, stosuje się wentylator. Jest on wyzwalany przez moduł sterujący silnika (Engine Control Module – ECM) w silnikach serii K lub przez czujnik temperatury płynu chłodniczego znajdujący się w tylnej części bloku cylindrów.

Pompa płynu chłodniczego (8) jest typu wirnikowego. Zaciąga ona płyn bezpośrednio z termostatu. Pompa jest napędzana poprzez koło pasowe za pośrednictwem paska rozrządu.

cooling_flow_k16.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 58,52 KB

cooling_elements_k16.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 55,44 KB

_________________

 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group Creative Commons License Twilight Theme by joli